Hyppää sisältöön

24.9.2021-9.1.2022 PETRI ALA-MAUNUS

Petri Ala-Maunus (s. 1970) tunnetaan maisemamaalauksistaan, jotka näyttävät ensinäkemältä 1800-luvun romanttisilta luontokuvauksilta, joissa jylhät näkymät ovat kasvaneet todellisuutta mahtavammiksi ja vaikuttavammiksi. Teokset muistuttavat valokuvia tarkkoine yksityiskohtineen, toisinaan väriskaala on kuin kuvankäsittelyohjelmalla rajattu niukasti kolmeen-neljään sävyyn, joskus jopa pelkkään mustavalkoiseen.

Maalausten koskemattomassa, paratiisinomaisessa luonnossa ei löydy ihmistä tai tämän aikaansaamaa tuhoa. Osaan teoksista Ala-Maunus lisää kuitenkin illuusion särkeviä valumia, maalaamatonta pintaa ja kokonaisuudesta räikeästi erottuvia värialueita luonnonvoimien ja dramaattisten pinnanmuotojen saadessa päähuomion. Ala-Maunuksen maalauksissa taidehistorian romanttinen luontokuvasto kohtaa populaarikulttuurin pelottavat, dystooppiset mielenmaisemat. Taiteilijan teoksiinsa vangitsema übernatur (yliluonto) viittaa kuvitteelliseen maisemaan ennen tai jälkeen ihmisen vaikutuspiirin, joko aivan aikojen alussa tai viimeisen tuhon äärellä.

Petri Ala-Maunuksen laaja yksityisnäyttely sisältää taiteilijan uusimman tuotannon lisäksi teoksia takautuvasti noin kymmenen vuoden ajalta julkisista kokoelmista ja yksityiskokoelmista. Näyttely jatkaa Salosta Jyväskylän taidemuseoon kevääksi 2022.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy yli 100-sivuinen, runsaasti kuvitettu julkaisu Petri Ala-Maunuksesta Salon taidemuseon ja Jyväskylän taidemuseon toimittamana. Julkaisussa on kaksi mielenkiintoista artikkelia, joista toisessa nykytaiteen museo Kiasman intendentti Kati Kivinen avaa hauskasti Petri Ala-Maunuksen taiteilijauraa. Muusikko ja kirjailija Marko Annala puolestaan luonnehtii sujuvasanaisesti tunnelmia Ala-Maunuksen taiteen äärellä.

Kuva: Petri Ala-Maunus, Re-imagining Rurality, 2020. Öljy kankaalle 90 x 70 cm. Kuva Jefunne Gimpel