HEIDI STRENGELL: PINTAA SYVEMMÄLTÄ – KOIRAN MUOTOKUVAUSKURSSI

Ilmoittaudu 30.11. mennessä, ohjeet alla!

Etsii omaa ihmistä– ja Leftovers -kuvasarjoista tunnettu, eläinmuotokuvaukseen keskittynyt valokuvaaja Heidi Strengell tulee Saloon! Heidi opastaa kurssillaan etenkin studiomaisen muotokuvan parissa työskentelyyn ja näyttää kuinka kuvata arkaa koiraa, herättää koiran huomio ja löytää jokaisen kuvauskohteen yksilölliset piirteet. Voit soveltaa ja hyödyntää oppimaasi myös muiden eläinten kuvaamiseen. Kurssi on osa Salon taidemuseo Veturitallin ÜBERHUND – Taiteen kiehtovat koirat -näyttelyn yleisötyön ohjelmaa.

“My passion lies in the soul of creatures. That’s why I photograph portraits of people and animals. I aim for the soul.” -Heidi Strengell

Ajankohta:
Pe 9.12. klo 16:00–20:30 ja la 17.12. klo 11:15–16:45 Salon taidemuseo Veturitallilla. Osallistumismaksu on 120,00 e (sis. koko kurssin opetus + kahvi/tee).

Kurssin sisältö:
Kurssi on suunnattu kaikille kameran perustekniikan hallitseville täysi-ikäisille, jotka ovat kiinnostuneita koiramuotokuvauksesta. Omaa lemmikkiä et tarvitse mukaan.

Kurssin alussa käsitellään yleisesti koiramuotokuvausta ja Heidin historiaa aiheen parissa. Puhumme myös erilaisista tekniikoista ja tyylilajeista – kuinka valitset omanlaisesi käsialan työskentelyn alussa? Luennon jälkeen Heidin demonstroi koiramuotokuvauksen set upin rakentamista sekä salamavaloilla että LED-valolla. Opimme myös editoinnin, kuvavalintojen ja rajaamisen merkityksestä. Illan päätteeksi kurssilaiset saavat kuvaustehtävän, joka toteutetaan seuraavaan tapaamiskertaan mennessä itsenäisesti. Tehtävät käydään yhdessä läpi toisella kurssikerralla. Osallistujat saavat yksilöllistä palautetta ja päivän aikana panostetaan myös yhteiseen keskusteluun: katsomme kurssitöitä yhdessä ja jaamme ajatuksia niiden pohjalta.

Tule mukaan inspiroitumaan ja oppimaan!

Kurssin jälkeen opiskelija:
• Ymmärtää sekä vallitsevan valon että salama- ja LED-valaisun erot (hyödyt ja haitat) koiraa kuvatessaan
• Osaa suunnitella koiran muotokuvauksen tilamahdollisuuksien mukaan
• Tietää erilaisia keinoja aktivoida koiraa kuvaustilanteessa
• On inspiroinut kokeilemaan uusia tapoja kuvata omaa koiraystäväänsä ”uusin linssein ja uudesta kuvakulmasta”

Vaatimukset:
• Mukaan oma digitaalinen järjestelmäkamera, vara-akku, laturi, tyhjät muistikortit
• Ymmärrys kameran perustekniikasta; osaat valottaa valokuvan sekä ymmärrät suljinajan, aukon ja ISO-herkkyyden vaikutukset valokuvaan sekä valotukseen
• Aikaisempaa kokemusta studiokuvauksesta ei tarvitse olla, mutta kurssilla ei suoranaisesti opeteta studiotyöskentelyä
• Omaa studiokalustoa ei tarvitse omistaa (kurssin tehtävän voi toteuttaa haluamallaan tavalla)

Kurssilla ei opeteta:
• Kameratekniikan perusteita ja alkeita (pois lukien alun nopea kertaus)

Kurssin vetäjä:
Heidi Strengell on työskennellyt valokuvan parissa vuodesta 2006, nykyään muotokuvaan keskittyen. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston valokuvataiteen linjalta ja hän on osakkaana Studio Folkessa, joka on studio- ja työtila luovan alan freelancereille Helsingissä. Hänen Etsii omaa ihmistä -koiramuotokuvasarjansa Suomeen adoptoiduista rescuekoirista oli esillä Helsingin Kämp Galleriassa keväällä 2022 ja jatkaa nyt 2022–2023 Espanjan Madridiin ja Malagaan. Strengell on kuvannut kodittomia koiria Espanjan, Romanian ja Yhdysvaltojen koiratarhoilla aiempaan Leftovers-kuvasarjaansa vuodesta 2014 lähtien.

Veturitallin kurssille Heidi tuo tuoreen näkemyksensä aiheesta, sillä hän työskentelee marraskuun 2022 ajan Madridissa koiria paikallisilla tarhoilla kuvaten.

Lisää tietoa Heidistä: https://www.heidistrengell.com/

Opetuspaikka ja kurssin tiedot:
Kurssitilana toimii Salon taidemuseo Veturitallin työpajatila. Kurssipäivien aikana osallistujat saavat tutustua näyttelyihin maksutta. Museo tarjoaa kahvia ja teetä tapaamisten alussa. La 17.12. aikana pidetään myös omakustanteinen lounastauko. Museolla ei ole omaa kahvilaa, mutta Salon keskustan palvelut ovat kävelyetäisyydellä. Taidemuseo sijaitsee Salon rautatie- ja linja-autoasemien välittömässä läheisyydessä (Mariankatu 14, 24240 Salo).

Kurssille mahtuu max. 12 osallistujaa ja kurssi toteutuu, jos osallistujia on vähintään 8. Ilmoittautuminen on sitova. Kurssimaksu 120,00 e maksetaan museon kassalle ensimmäisen kurssipäivän alussa pankkikortilla tai käteisellä. Mikäli osallistuja ei tule paikalle, maksu veloitetaan jälkikäteen laskulla. Sairastapauksissa ota yhteyttä. Pidätämme oikeuden muutoksiin esim. opettajan sairastuessa.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittaudu 30.11. mennessä osoitteeseen veturitalli@salo.fi. Viestissä tulee ilmoittaa osallistujan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Ilmoittautumalla vahvistat, että olet vähintään 18-vuotias ja olet tutustunut ennakkovaatimuksiin.

Kurssin sisältöihin liittyvät kysymykset:
Heidi Strengell, heidi@heidistrengell.com

Ilmoittautumiseen ja maksamiseen liittyvät kysymykset:
Reetta Nykänen, reetta.nykanen@salo.fi

Heidi Strengell - Greta